Във връзка с извършване на служебна проверка по законосъобразността на приетите решения по Протокол № 44 от редовно заседание на Общински съвет Каварна, проведено на 02.11.2010 г., установих следното:
С РЕШЕНИЕ № 142: На основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА и чл.45а от ЗОС Общинският съвет - Каварна реши:
1. Отменя Наредба за условията и реда за установяване на жилищни нужди, за настаняване под наем в общински жилища и продажба на общински жилища, приета с Решение № 32.24.1.2005 по протокол № 24 от 25.03.2005 г.
2. Приема нова Наредба за условията и реда за установяване на жилищни нужди, за настаняване под наем в общински жилища и продажба на общински жилища, съгласно приложение № 1, със следните изменения и допълнения:
а) Текстът на чл.7, ал.2, т.1 да стане:
„1. да отговаря на условията на глава II, раздел II от настоящата наредба".
б) В чл.7, ал.3 да се добави текста: „В него се описва състоянието на жилището в момента на предаването."
в) В Преходните и заключителни разпоредби в §2 да се добави след думите „общинска собственост" текста „и влиза в сила в едномесечен срок от приемането й".
г) В Преходните и заключителни разпоредби §3 и § 5 да отпаднат.
д) В Преходните и заключителни разпоредби §4 да стане §3.
Считам решението за незаконосъобразно, поради следните съображения:
В чл. 80 от АПК, намиращ се в раздел ІІІ от кодекса, регламентиращ издаването на подзаконови нормативни административни актове, е посочено, че за неуредените в раздела въпроси се прилагат разпоредбите на Закона за нормативните актове. Съгласно чл. 26, ал. 2 от ЗНА, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта.
Към материалите по гласуваното решение липсват доказателства горепосоченото изискване да е било спазено.
Отделно, чл. 28, ал. 2 от ЗНА регламентира, че мотивите, съответно докладът, следва да съдържат причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.
По този начин е възпрепятствана възможността на граждани, организации и органи, чиито права, свободи и законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати да направят своите предложения към проекта и да изразят становищата си по него.
Неспазването на установения в АПК и ЗНА ред, в действителност представлява съществено нарушение на процедурата по издаване на нормативния административен акт, което води до неговата отмяна.
Предвид гореизложеното общински съвет - Каварна следва да преразгледа приетото решение, с оглед спазване на процедурата, регламентирана в АПК и ЗНА.
На основание чл. 32, ал. 1 от Закона за администрацията във връзка с чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и чл. 28, ал. 3 от Закона за нормативните актове:
Н А Р Е Ж Д А М:
ВРЪЩАМ за ново обсъждане Решение № 142 по Протокол № 44 от редовно заседание на Общински съвет Каварна, проведено на 02.11.2010 г., с указание за неговата отмяна.
Копие от настоящата Заповед да се връчи на Председателя на Общински съвет Каварна и на деловодството за сведение и изпълнение.