Приоритетите на правителството в пътния сектор до 2020 г. включват и скоростен път Варна - Дуранкулак

prev next

Приоритетите на правителството в пътния сектор до 2020 г. представи вчера министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев пред посланици и членове на Консултативния съвет. Те включват строителството на седем магистрали, седем скоростни пътя, два моста над река Дунав и тунел под връх Шипка, уточни министър Плевнелиев. За този период на държавата ще са необходими 5 млрд. евро за постигане на средноевропейско ниво на пътната мрежа.
До месец - месец и половина приоритетите ще бъдат обсъдени с всички заинтересовани страни от пътния сектор. След това предложенията ще бъдат внесени за одобрение в Министерския съвет и в парламента, каза министър Плевнелиев.
За да се реализират трите стратегически проекта - магистралите „Струма", „Черно море" и „Хемус" ще са нужни 2,3 млрд. евро за периода 2014 - 2020 г. 1,3 млрд. евро ще струва завършването на АМ „Хемус". Магистрала „Черно море" е приоритет по ОП „Транспорт" за периода 2014 - 2020 г. Бюджетът за изграждането й е 450 млн. евро.
По думите на министър Плевнелиев България ще търси максимално коопериране с Европа за тях. За тази цел европейски експерти ще бъдат поканени да работят у нас по тези проекти. Тъй като тези магистрали изискват по-различна концепция, по тях ще работи Държавната компания за стратегически инфраструктурни проекти. Създаването й вече е договорено с Европейската инвестиционна банка по време на посещението на нейния президент през миналата седмица у нас.
Дирекция „Пътни проекти" в МРРБ ще работи с АПИ, за да гарантира координацията между институциите при реализацията на инфраструктурните проекти.
Магистралата София - Калотина трябва да бъде завършена до 2015 г. Очакваната й стойност е 405 млн. евро.
115 км от автомагистрала „Тракия" и 19 км от магистрала „Люлин" в момента са в строителство. Предстои и изграждането на два лота от АМ „Марица".
Освен строителството на седем магистрали, правителството предвижда да изгради и седем скоростни пътища. Единият от тях е от Видин до Ботевград с дължина 185 км. Тръжната процедура за 132 млн. евро за 65 км по ОП „Транспорт" ще стартира през тази година. В проекта ще бъдат включени обходните пътища на Видин, Монтана и Враца. Другият скоростен път е този през от Дунав мост при Русе до ГКПП „Маказа".
Стратегията предвижда изграждането и на скоростен път от Русе до Шумен, както и скоростен път „Рила", по който товарните камиони от средиземноморските пристанища ще се отклоняват за магистрала „Тракия". За строителството на 143 км от „Рила" ще са нужни 420 млн. евро.
Другият важен път е Варна - Дуранкулак, който ще свърже пристанищния град с Констанца, уточни министър Плевнелиев. Изграждането на 85 км между ГКПП „Гюешево" и София ще бъде включено в ОП „Транспорт" 2014-2020 г. Последният скоростен път е Пловдив - Асеновград с дължина 25 км. Бюджетът за него е 40 млн. евро.
Предвидено е изграждането на два първокласни пътя по поречието на р. Дунав и по границата ни с Гърция. Приоритет за страната ни е и строителството на два моста през р. Дунав Силистра - Кълъраш и Оряхово - Бекет.
Специална създадена работна група вече работи по това как да се случи тунел под връх Шипка.
В заключение министър Плевнелиев каза, че амбицията на правителството е до края на мандата да изгради 288 километра магистрали. „За 4 години ще построим повече километри магистрали, отколкото България е направила за 35 години по времето на социализма", допълни той.
Между 1,2 и 1,3 млрд. лв. ще бъдат вложени през 2011 и 2012 г. в рехабилитация и поддръжка по републиканската пътна мрежа(срещу 350 млн. лв. през 2008 г.), каза още министър Плевнелиев.




Актуално

съобщение

анкета