Заповед №РД-01-11-59 от 4 ноември 2010 г.

  Във връзка с извършване на служебна проверка по законосъобразността на решение на Общински съвет - гр.Тервел, взето с подписка, проведена на 22.10.2010 г., установих следното:   

            С Решение № 5-90 на основание чл.21, ал.1, т.15  от ЗМСМА, във връзка с чл.198 е, ал.3 и ал.5 от Закона за водите, Общински съвет гр.Тервел:

1.Определя за представител на община Тервел в Асоциацията на ВиК в обособена територия Добрич - инж. Живко Жеков Георгиев - кмет на община Тервел до изтичането на мандат 2007-2011г.

2.Въглага на Кмета нa община Тервел, последващите съгласно закона действия. 

Решението е незаконосъобразно по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл.27 от ЗМСМА, общинският съвет се свиква на заседания, които са законни, ако присъстват повече от половината от общия брой на съветниците. Принципът е решенията на общинския съвет да се вземат с явно гласуване с мнозинство повече от половината от присъстващите съветници, като съветът може да реши гласуването да бъде и тайно. В изрично посочените от закона случаи, в зависимост от предмета на решението, изискуемото мнозинството е повече от половината от общия брой на съветниците. За приемането на част от решенията е необходимо и поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието.

Текста на чл. 29 от ЗМСМА изисква за всяко заседание на общинския съвет да се води протокол.

Според чл.36, ал.1 от ЗМСМА общинският съветник е длъжен да присъства на заседанията на общинския съвет и на комисиите, в които е избран, и да участва в решаването на разглежданите въпроси, като за неизпълнение на това задължение, от възнаграждението му се удържат средства в размер, определен в Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация.

От буквалния прочит на посочените правни норми, може да се направи извода, че за да бъдат законосъобразни решенията на общинския съвет, необходима и задължителна предпоставка е, да се свика и проведе заседание, на което, за да бъде законно трябва да присъстват повече от половината общински съветници. Едва след като се провери наличието на кворум, може да се пристъпи към приемането на решения.

Настоящото решение не е прието при спазване изискванията на ЗМСМА. Налице е нарушение на процесуалните правила, предвид обстоятелството, че не е представен протокол от заседанието. Нещо повече, не е спазена процедурата по свикване и провеждане на такова.

            Видно от приложените материали към решението, кмета на общината е внесъл предложение за приемане на решението на 22.10.2010г., на която дата общинските съветници са „взели" решението с подписка.

            Изводът направен по-горе за допуснати нарушения на ЗМСМА, се потвърждава напълно и от съществуващата съдебна практика. В този смисъл са - Решение №5889/11.06.2007г. по АД №940/2007г., трето отделение на ВАС; Решение №4016/07.06.2001г. по АД №1901/2001г., второ отделение на ВАС.

                        Решението не е гласувано с оглед правилата за това, а предварително е било изготвено и поднесено на общинските съветници за подпис, което е в нарушение на чл. 27 и чл.29 ЗМСМА. Процесното решение на общинския съвет е незаконосъобразно, поради нарушаване процедурата за гласуването му.

            Липсват данни, общинският съвет да е заседавал в открито заседание, нито да е било свиквано такова, не са били изпращани покани за дневен ред, като решението е взето без присъствието на общинските съветници, а само са били събрани подписите на 12 от тях. Решението на общинския съвет прието, без общинските съветници да са присъствали на заседание, с обявен дневен ред, противоречи на принципите, залегнали в ЗМСМА. Нарушението е съществено, защото в специалния ЗМСМА не е предвидена възможност за вземане на решения на общински съвет с подписка (неприсъствено).

            В конкретния случай, Общински съвет гр.Тервел е нарушил и чл.60, ал.3; чл.61, ал.1; чл.63, ал.1 и 2; чл.66, ал.1 от приетия от съвета Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. Председателят на общинския съвет е следвало най-малко седем дни преди заседанието да информира обществеността за предстоящото заседание, като обяви дневния ред, датата, часа и мястото на провеждане на заседанието на предварително определените за това места в общината, чрез местните печатни и електронни медии и на официалната Интернет страница на общината. Председателят на общинския съвет, подготвя проект за дневен ред най-малко десет дни преди датата на заседанието. След този срок, кметът на общината или общински съветник могат да предлагат за включване в дневния ред неотложни въпроси, ако се регистрират при звеното по чл.29а, ал.2 от ЗМСМА, не по-късно от края на работното време на предхождащия заседанието ден. Председателят на общинския съвет е длъжен да организира уведомяването на общинските съветници за заседанието. Изпращането на поканите до общинските съветници за провеждане на заседанието на общинския съвет и материалите за него се извършва от звеното по чл.29а, ал.2 от ЗМСМА, в  седем дневен срок преди неговото провеждане. По изключение материали за съответното заседание могат да се предоставят на общинските съветници и в деня на неговото провеждане. В началото на заседанието се гласува дневния ред.

            Предвид изложеното, решението следва да бъде върнато за ново обсъждане, с указания за неговата отмяна.

На основание чл. 32, ал. 1 от Закона за администрацията във връзка с чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация,

Н А Р Е Ж Д А М:

ВРЪЩАМ за ново обсъждане Решение №5-90 на Общински съвет - гр.Тервел, взето с подписка, проведена на 22.10.2010 г., с указания за неговата отмяна.

 

 




Актуално

съобщение

анкета